Är stress verkligen farligt? Och blir vi påverkade av den allmänna synen på stress?

Handen på hjärtat, vad tänker du när du hör ordet stress? Jag vågar påstå att du förknippar det ordet med något som är farligt, något som inte är bra och som du bör undvika.

Vi möts dagligen av rubriker som; ”10 sätt att minska din stress”, ”Stressen som dödar”, ”15 sätt din kropp larmar för stress”, ”Så förhindrar du att bli utbränd”, m.fl.
Listan kan göras lång, och vi matas  dagligen med dessa rubriker. Och det påverkar oss, mer än du tror. Stress blir förknippat med livsfara och något vi till alla pris måste undvika.
Själv blir jag stressad av tanken på att jag inte ska stressa, herregud då kan jag bli både utbränd, svårt sjuk eller kanske t.o.m. dö. Men vänta lite nu, stämmer verkligen det ? Är verkligen stress farlig? Eller stressar jag över att stressa? Och hur påverkar den negativa synen på stress oss människor?

Är verkligen stress farlig?

Stress är egentligen inte alls farlig. Stress är en fullständigt naturlig och viktig kroppslig reaktion på ett stimuli (något vi ser, hör, känner, tänker, smakar eller doftar).

Generellt kan man säga att stressreaktionen är vår kropps gaspedal som används när våra kroppar behöver tagga till och få lite extra energi och umpf.  Om du möter en björn i skogen är det synen av den här lurviga ( och kanske utsvultna) besten som ger din kropp en stressreaktion. Om du hör brandlarmet gå är det din hörsel som utlöser reaktionen. Då är det väldigt bra att kunna trycka på gaspedalen och tagga till. När vi då taggar till (blir stressade) mobiliserar vår kropp all energi till de delar av vår kropp som behövs för att springa ifrån en björn, eller snabbt ta oss ur ett brinnande hus. Exempelvis så slår våra hjärtan snabbare och andningen ökar för att ge våra muskler mer syre så vi orkar springa.
Vi kan även trycka på gaspedalen när vi behöver tagga till inför en utmaning, som en tenta eller en svår arbetsuppgift. Då är det själva tanken på vad vi har framför oss som ger en stressreaktion. Vilket är bra då gaspedalen även påverkar vår hjärna och gör den skärpt och fokuserad. Du har säkert själv stått inför en utmaning och tänkt; Nu jäklars, nu taggar vi, och riktigt känt energin öka och tanken klarna.
Men vi trycker även på gasen när vi gör trevliga saker som när vi gapskrattar, har sex eller tränar. Stress är bra därför att utan vår stress, kroppens gaspedal, skulle vi vara som trötta lealösa zombies.
Men som med det mesta här i världen, lagom är bäst, och allt handlar om balans.
Vi har ju även en broms. Den slår i när vi softar i soffan, vi tar ett mysigt bubbelbad, mediterar eller efter ett träningspass. Det är när det blir en obalans, när vi bara gasar på som stress kan bli ohälsosamt. Men det handlar i mycket även om vad som får din kropp att gasa.

Stress är ju kroppens svar på hur våra sinnen uppfattar det som finns omkring oss, eller det vi tänker. Hur just du uppfatta något handlar om vad just du har ”lärt dig”.
Om du är 10 min sen till jobbet kanske din gaspedal går i botten och du blir jättestressad, men någon annan kanske inte alls reagerar på att vara sen. Din gaspedal kanske också börjar gasa när du tänker att du måste handla efter jobbet, och sen även laga mat. Och någon annan kanske tänker; åhh va mysigt att gå till affären och handla och sen få laga middag.
Hur vi uppfattar saker påverkar om vi får en stressreaktion eller inte. Om du inte uppfattar något som jobbigt eller en utmaning kan din kropp omöjligtvis bli stressad, det är biologiskt omöjligt. Så hur du uppfattar det som finns och händer omkring dig påverkar om du kommer få en stressreaktion eller inte.

Hur blir vi påverkade av den allmänna synen på stress?

Låt oss säga att du ofta blivit sen när du ska hämta barnen på dagis, vilket naturligt gjort dig stressad vid dessa tillfällen. Det är ju inte kul att möta en surmulen personal som stampar med foten och tittar på klockan och får dig att känna dig som det sämsta föräldern i stan. Har detta hänt ofta blir den känslan inlärd. Du ( eller din kropp) förknippar helt enkelt ”hämta barnen” med känslan av stress.
Du kanske inte får den största stressreaktionen varje gång, men tanken på att hämta barn ger en automatisk kroppslig reaktion. Den reaktionen är dessvärre oftast även omedveten. På så sätt kan mycket av våra stressreaktioner vara inlärda och dessutom ske omedvetet och automatiskt.
Detsamma gäller med ordet stress och dess innebörd.
Jag vågar påstå att varje gång du läser eller hör ordet stress kommer din kropp reagera med en liten stressreaktion. Utav den anledningen att du vet hur det känns att vara stressad, och du vet att stress är farligt (då du dag efter dag blir matad med det via media).
Själva ordet stress har helt enkelt blivit förknippat med fara, och ger därför din kropp en stressreaktion. På samma sätt som din kropp påverkas positivt när du läser eller tänker på ordet kram ( Då utgår jag ifrån att du vet hur det känns att bli kramad och att du tycker det är mysigt).
Ordet stress och den negativa innebörden av densamma påverka oss negativt, och kanske t.o.m gör oss mer benägna att reagera med stress, än om vi var lyckligt ovetande om hur ”farligt” stress är.
På så sätt blir vi påverkade av den allmänna synen på stress.
För hur du ser på, och värderar saker, påverkar dig mer än du tror.
Tror du att något är farligt reagerar din kropp därefter.

Det betyder inte att stress är ofarligt. En kropp som inte har balans mellan gasen och bromsen utvecklar ohälsa. Men stress är oerhört komplext, och att bekämpa stressrelaterad ohälsa är en av vår nutids största utmaningar.
Därför är det viktigt att se alla delar, både vad som orsakar stress, vad som minskar stress. Men även vända på slanten och bli kompis med din stress och inse att det är en naturlig och viktig funktion. På så sätt kan vi faktiskt minska en del av våra stressreaktioner.
Alla perspektiv och delar är viktiga för att få en djup och bred förståelse.
En av de delarna handlar om hur vi omedvetet kan påverkas av andra människors negativa beteenden, vilket bland annat kan påverka vår stress. Ja vi kan faktisk ”smitta” varandra med såväl känslor som beteenden.
Hur det funkar kan du läsa om i mitt nästa inlägg.

Till dess önskar jag dig en fin dag
//Rosita

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *