Meditation

Minska oro, ångest och stress.

Precis som det finns flera faktorer som kan orsaka ångest och stress finns det även flera faktorer som kan förebygga och förbättra.
En avgörande faktor när vi har mycket ångest är att vissa delar i vår hjärna (som är kopplade till negativa känslor) har blivit framträdande.
Vilket innebär att de delarna har fått vuxit sig stora och starka.
Men ofta är även den kemiska balansen i våra hjärnor rubbad, vilket betyder att vi har lättare att känna oss nere.

När vi känner ångest eller är stressade förstärker vi eländet ytterligare.
Det vi lägger ”fokus” på, det växer. Det trista med detta är även att de delar som har med goda glada känslor att göra ofta minskar. Likadant är det med den del av hjärnan vi använder när vi resonerar.
Det gör att vi får svårt att resonera bort negativa känslor och svårare att välja att se positivt på händelser. Det blir som en negativ spiral.  

Men deppa inte ihop för det, det är inte kört.
Det bästa med våra hjärnor är att de är plastiska, förändringsbara.  
Genom att ”träna” upp de positiva delarna i vår hjärna får de växa till sig och kan då balansera de negativa.
På så sätt kan vi även påverka den kemiska balansen i vår hjärna till fördel för positiva känslor, samt öka hormoner som är kopplade till ”må bra” känslor.
Vi kan med andra ord själva påverka vårt mående till en viss del.
Ett av flera sätt att ”träna” vår hjärna är genom mindfulness och/eller meditation.

Meditation och mindfulness, vilket man än väljer, handlar om att för en liten stund träna på att fokusera i stillhet och i nuet.
Genom att utöva detta lär du din hjärna att fokusera, vilket stärker den del av vår hjärna (frontalloben) som vi använder när vi resonerar.
Man kan säga att frontalloben fungerar som en motståndare till ångest och stress genom att du får möjlighet att tänka rationellt när negativa känslor eller tankar kommer över dig, vilket resulterar i att dina stressnivåer sjunker samt att dina negativa känslor minskar.
När vi stressar mycket, eller har ångest, försvagas frontalloben av alla stresshormoner som sköljer genom vår hjärna.
Det är anledningen till att vi får ”hjärnsläpp” när vi får ångest eller stressar.
Genom att träna mindfulness eller meditation får du en ”vältrimmad och stark” frontallob som ger både ångest och stress ett gott motstånd, så de inte kan härja fritt.
Forskning har visat att det räcker om du mediterar i 10 min för en god effekt.

Mindfulness och meditation har även visat sig förbättra självkänslan.
Vår självkänsla, hur vi ser på oss själva, är stark kopplat till ångest därav ger en god självkänsla ett bra motstånd.
Även vårt ”må bra kemi” i hjärnan ökar av mindfulness och meditation, vilket innebär att vi har lättare att känna positiva känslor.
Utöver det så ökar även en annan godsak, nämligen oxytocinet.
Oxytocin är ett hormon som är mest känt då det utsöndras i kroppen vid amning och får oss vilja knyta an till våra små nyfödda genom att få oss må fantastisk bra. Oxytocin tillhör våra ”må bra” hormoner och brukar kallas för kärlekshormonet då det får oss att känna vällust vid interaktionen med andra människor.

Vad gör då detta hormon? Jo förutom att öka dom goda känslorna så sänker även oxytocinet våra stresshormoner och samt vårt blodtryck.
Genom detta har man sett en minskning av ångest men även en höjd smärttröskel. Man har sett att detta hormon även ökar genom beröring som massage, kyssar och smek, eller kramar.

Med andra ord, mindfulness och meditation ökar motståndskraften mot stress och ångest genom att stärka de positiva delarna av hjärnan samt öka på ”må bra kemin” i hjärnan och ”må bra” hormonerna.
Om du inte har ångest eller blir påverkad av stress?
Ja då skall du definitivt ändå börja med detta.
Det värsta som kan hända är att du mår så mycket bättre, får lättare att fokusera, och att du förebygger att drabbas av ångest eller negativ stress.

Det finns massor av appar och annan media för mindfulness och meditation som man kan använda.
Försök att hitta någon som passar just dig.
(Du kan även prova min meditation som du hittar längst ner i inlägget.
Den kan du använda helt fritt och ladda ner om du vill.)
Det viktigaste är att du tränar minst 10 min, och gärna 3-4 gånger i veckan ( men helst varje dag).
Ett hett tips är att hitta någon mindfulness träning eller meditation som börjar med ett ”pling”. Det gör att din hjärna kommer att lära sig associera ”plinget” med fokus och lugn.
På så sätt kommer du snabbare komma in i ”träningen”.
Det är som om din hjärna säger – Ok nu hörde jag plinget, då ska vi fokusera och bara ha det lugnt och skönt.
Utöver det kan du även tända ett doftljus.
Här gäller samma sak. Din hjärna lär sig associera doften med fokus, lugn och ro. På så sätt kan det i stressiga eller oroliga tider räcka med att tända doftljuset för att lugnet skall infinna sig (doften triggar ett ”minne”).
Men det tar några veckor innan hjärnan tränar in den associationen.
Det är många som frågar mig hur lång tid det tar innan meditation har nån effekt. Generellt kan man säga att de flesta känner ett lugn som håller i sig (ett tag iaf) efter några tillfällen.
Dock tar det någon vecka innan den riktigt bra effekten kommer, den byggs sedan upp gång för gång och inom någon månad kan man se en förändring (om man skulle titta in i din hjärna).
Vilket betyder att du plötsligt en dag inser att du känner dig på bättre humör, är mer fokuserad och mindre stressad.
Du har blivit mer balanserad helt enkelt.

I mitt förra inlägg skrev jag att ångest ofta beror på flera faktorer som både enskilt och tillsammans kan orsaka ångest.
Likaså är det med faktorer som kan påverkar oss positivt och främja ett bättre mående.
Vi bör även här se ur ett helhetsperspektiv där flera olika faktorer samverkar och förstärker.
Mindfulness och meditation är bara en av flera faktorer. En annan är fysisk aktivitet. På vilket sätt fysisk aktivitet positivt påverkar vår hjärna och vår kropp kan du läsa om i nästa inlägg.
Till dess önskar jag dig en fin dag
//Rosita

Inlägget handlar om faktorer du själv kan använda för att uppnå ett bättre mående, och bör ses som ett tillägg till eventuell behandling såsom exempelvis medicinering och/eller terapi eller annan behandling.
Om du lider av svår ångest eller annan psykisk ohälsa är det viktigt att i första hand ta kontakt med vården.

10 minuters meditation

10 min meditation

3 Replies to “Meditation”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *