Meditation

Meditation ökar motståndskraften mot stress och ångest genom att stärka de positiva delarna av hjärnan, samt öka på såväl ”må bra kemin” som må bra hormonerna.
Nedan kan du fritt lyssna direkt eller ladda ner en 10 min lång meditation
.
(Genom att klicka på de tre punkterna till höger om ljudspelaren kan du välja att ladda ner filen)

10 min meditation

Meditation handlar om att för en liten stund träna på att fokusera i stillhet och i nuet. Genom att utöva detta lär du din hjärna att fokusera, vilket stärker den del av vår hjärna (frontalloben) som vi använder när vi resonerar. Frontalloben fungerar som en motståndare till ångest och stress genom att du får möjlighet att tänka rationellt när negativa känslor eller tankar kommer över dig, vilket resulterar i att våra stressnivåer sjunker samt att våra negativa känslor minskar
När vi stressar mycket eller har ångest försvagas frontalloben av alla stresshormoner som sköljer genom vår hjärna.
Det är anledningen till att vi får ”hjärnsläpp” när vi får ångest eller stressar.
Genom att meditera får du en ”vältrimmad och stark” frontal lob. Det ger såväl ångest som stress ett gott motstånd så det inte kan härja fritt. Forskning har visat att om du kommer upp i 10 min om dagen har det effekt.

Meditation har även visat sig förbättra självkänslan. Vår självkänsla, hur vi ser på oss själva, är stark kopplat till ångest därav ger en god självkänsla ett bra motstånd. Även vår ”må bra kemi” i hjärnan ökar av meditation, vilket innebär att vi har lättare att känna positiva känslor.
Utöver det så ökar även oxytocinet som tillhör våra ”må bra” hormoner.
Det brukar kallas för kärlekshormonet då det får oss att känna vällust vid interaktionen med andra människor.

Förutom att öka dom goda känslorna så sänker även oxytocinet våra stresshormoner och samt vårt blodtryck. Genom detta har man sett en minskning av ångest men även en höjd smärttröskel.

Tips! Skapa associationer till din meditation.
Välj gärna en meditation som börjar med ett ”pling”.
Detta då din hjärna kommer att börja associera ”plinget” med att ta det lugnt och fokusera, vilket i förlängningen innebär att du snabbare kommer in i meditationen så fort du hör ”plinget”.
Ett annat sätt att ytterligare förstärka är att tända ett doftljus eller liknande under meditationen.
Din hjärna kommer då lära sig associera doften till känslan av lugn och ro.
När du tränat upp associationerna ett tag kan det sedan räcka att du känner den doften eller hör ”plinget” för att din kropp ska känna sig lugn.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *